Op dinsdag 6 mei was de beurt aan ons (Rechten en SJD) om
onze opleidingsgerichte opdracht uit te voeren. Het was erg spannend voor ons
allemaal omdat we benieuwd waren wat onze harde werken voor uitkomst zou
bieden. Ondanks alle voorbereidingen wisten we niet zo goed wat we moesten
verwachten.
De ochtend van 6 mei stonden we vroeg op om de laatste
puntjes op de i te zetten. Rond een uur of half 2 ’s middags vertrokken we met
de gehele groep richting de Universiteit van Oujda. Daar aangekomen kregen we allereerst een
rondleiding van dr. Soumia. Na de rondleiding kregen we de gelegenheid om onze
workshop klaar te maken. De opdracht kwam erg stroef op gang, zo waren er wat
technische problemen en problemen met de ruimte waarin de workshop gehouden zou
moeten worden. Maar problemen zijn er om opgelost te worden, zo ook deze.
Onze workshop bestond uit twee delen. Het eerste gedeelte
ging over remigranten en het tweede gedeelte ging over prostitutie. We begonnen
de workshop met een korte theoriegedeelte over remigranten, waarbij Hamza heeft
uitgebreid over de rechtspositie van remigranten. Deze sloot Ibrahim af met een
interactieve gedeelte. Bij de interactieve gedeelte was het de bedoeling dat de
studenten werden verdeeld over een aantal groepen. Ieder groep kreeg een
tiental stellingen waarbij ze argumenten moesten verzinnen. De stellingen
werden vervolgens klassikaal besproken waaruit een aantal leuke en leerzame
discussies voortvloeiden. Na het interactieve gedeelte volgde een pauze á la
Hollanda. In de pauze hebben we drinken en Nederlandse lekkernijen uitgedeeld. Na
de pauze zijn we begonnen aan het tweede gedeelte. Het tweede gedeelte van de
workshop werd gestart met een theoriegedeelte over de rechten van prostituees
in Nederland en ook over de relevante wet- en regelgeving met betrekking tot de
handhaving op prostitutie. Het theoriegedeelte werd verzorgd door Prizilia. Vervolgens
kwam Mariana aan het woord over de verschillende soorten handhavingsbeleid. Dit laatste werd ook
afgesloten met een interactieve gedeelte. Het was hierbij de bedoeling dat de
groepjes weer bij elkaar zouden komen en met elkaar zouden bepalen welk beleid
het beste voor Marokko van toepassing zou kunnen zijn. Helaas zaten we in
tijdsnood dus moesten we een andere oplossing vinden. We besloten om voor een
groepsdiscussie te gaan. Mariana heeft 5 personen naar voren geroepen die hun
meningen konden geven omtrent het onderwerp. Vervolgens heeft zij andere
deelnemers in de zaal de gelegenheid gegeven om hierop te reageren. De
discussie was erg leerzaam omdat er verschillende meningen werden gegeven en
omdat iedereen uiteindelijk een goed inzicht heeft kunnen krijgen van de voor-
en nadelen van elkaars meningen. Uiteindelijk hebben we de workshop afgesloten
met een “bel game”. We hebben een aantal deelnemers uitgekozen die naar voren
konden komen. De deelnemers werden gesplitst in twee rijen op zodanige wijze
dat iedere deelnemer tegenover een andere deelnemer kwam te staan. Tussen de
deelnemers hebben we een tafel gezet met een bel erop. Per tweetal deelnemers
heeft Mariana een vraag gesteld die werd behandeld in de workshop. De deelnemer
die als eerst op de bel drukte mocht de vraag beantwoorden. Bij een foutief antwoord
viel de deelnemer af. Bij een correct antwoord viel zijn tegenstander af.
Uiteindelijk is er één deelnemer overgebleven en dat is Ibtissame. Aan
Ibtissame hebben we een goodiebag gegeven met erin allerlei spulletjes die te
maken hebben met Nederland.
Na een korte speech ter afsluiting hebben wij de workshop beëindigd. Tot onze verbazing hadden de studenten echter ook een verrassing voor ons. Een van de studenten heeft een paar liedjes voor ons gezongen en iedereen klapte vrolijk mee. De sfeer was heel warm en gezellig.
Na een korte speech ter afsluiting hebben wij de workshop beëindigd. Tot onze verbazing hadden de studenten echter ook een verrassing voor ons. Een van de studenten heeft een paar liedjes voor ons gezongen en iedereen klapte vrolijk mee. De sfeer was heel warm en gezellig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten